Guvernul modifica Legea 95/2006 pentru a o pune in concordanta cu prevederile Codului Fiscal care intra in vigoare de la 1 ianuarie

Guvernul a modificat si completat printr-o Ordonanta de Urgenta Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, in sensul punerii in concordanta cu prevederile Codului fiscal care intra in vigoare la 1 ianuarie 2018.

Potrivit actului normativ, incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2018, Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (FNUASS) se constituie si din sumele care se distribuie din contributia asiguratorie pentru munca datorata de angajator. Incepand cu data de 1 ianuarie 2018, toate categoriile de persoane fizice care in prezent sunt asigurate cu plata contributiei de asigurari sociale de sanatate din alte surse (de la bugetul de stat si din alte surse bugetare), vor beneficia in continuare de calitatea de asigurat si vor fi exceptate in continuare de obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate.

Ordonanta instituie cadrul legal pentru a asigura sumele necesare in bugetul FNUASS, in vederea furnizarii serviciilor medicale, medicamentelor si dispozitivelor medicale la care au dreptul asiguratii. Concret, dupa epuizarea fondului de rezerva, veniturile FNUASS se completeaza cu sume care se aloca de la bugetul de stat. Masura are scopul sa asigure continuitatea asigurarii serviciilor medicale, medicamente si dispozitive medicale in sistemul de asigurari sociale de sanatate.

In plus, s-a instituit cadrul legal astfel incat pentru persoanele pentru care nu au fost emise cardurile nationale de asigurari sociale de sanatate si/sau pentru situatiile in care acestea nu figureaza ca asigurati in sistemul informatic unic integrat, precum si pentru persoanele care execut o pedeapsa privativa de libertate sau se afla in arest preventiv dovada calitatii de asigurat se face cu adeverinta de asigurat.

Conform CNAS, cardul de sanatate este un document personal, netransmisibil, iar utilizarea fara drept a acestuia de catre furnizorii de servicii in scopul raportarii si validarii unor servicii (medicale/medicamente/dispozitive medicale) constituie infractiune si se pedepseste conform Codului penal. In plus, s-a reglementat cadrul legal cu privire la stabilirea pachetului de servicii medicale pentru asigurarile voluntare de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament in cadrul asigurarilor voluntare de sanatate.

Incepand cu anul 2018, se vor adauga persoanelor asigurate fara plata contributiei copii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani elevi sau studenti, tinerii cu varsta de pana la 26 de ani care provin din sistemul de protectie a copilului, persoanele coasigurate, persoanele ale caror drepturi sunt stabilite prin legi speciale etc., dar si urmatoarele categorii de persoane pentru care plata contributiei se facea pana acum din alte surse bugetare:

  • Persoanele care se afla in concediu medical pentru incapacitate temporara de munca, acordat in urma unui accident de munca sau a unei boli profesionale.
  • Persoanele care se afla in concediu de acomodare, potrivit legii nr. 273/2004 privind procedura adoptiei, in concediu pentru cresterea copilului potrivit OUG 111/2010, precum si in concediu pentru copilul cu handicap, potrivit Legii nr. 448/2006.
  • Persoanele care executa o pedeapsa privativa de libertate sau se afla in arest preventiv in unitatile penitenciare, precum si pentru persoanele care se afla in executarea unei masuri educative ori de siguranta privative de libertate, respectiv persoanele care se afla in perioada de amanare sau de intrerupere a executarii pedepsei privative de libertate, daca nu au venituri.
  • Persoanele care beneficiaza de indemnizatie de somaj sau de alte drepturi de protectie sociala care se acorda din bugetul asigurarilor pentru somaj.
  • Persoanele retinute, arestate sau detinute care se afla in centrele de retinere si arestare preventiva organizate in subordinea acestei institutii, care nu au venituri, pentru strainii aflati in centrele de cazare in vederea returnarii ori expulzarii, precum si pentru cei care sunt victime ale traficului de persoane, care se afla in timpul procedurilor necesare stabilirii identitatii si sunt cazati in centrele special amenajate.
  • Persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit Legii nr. 416/2001.
  • Persoanele fizice cu venituri lunare din pensii.
  • Persoanele cetateni romani care sunt victime ale traficului de persoane, pentru o perioada de cel mult 12 luni, daca nu au venituri.
  • Personalul monahal al cultelor recunoscute, aflat in evidenta Secretariarului de stat pentru culte, daca nu realizeaza venituri din munca, pensie sau din alte surse.

Sursa: CNAS, Foto: Picasa.com.

Voteaza: 1 Stea2 Stele3 Stele4 Stele5 Stele (Nu a fost votat inca)
Se încarcă...

Lasa un raspuns