Medicii acuza CNAS de manipularea opiniei publice

Federatia Nationala a Patronatelor Medicilor de familie si Societatea Nationala de Medicina Familiei constata cus urprindere acuzatii nefondate si injurii la adresa activitatii desfasurate de cabinetele de medicina de familie atat din partea presei, cat si din partea Casei Nationale de Asigurari de Sanatate. Aceste interpretari tendentioase si utilizarea fragmentata a unor acte normative, duc la acuzatii menite sa produca disensiuni in relatia medic-pacient si disfunctionalitati in furnizarea de servicii medicale, intr-un domeniu de interes social major.

 

Fata de informatiile eronate si trunchiate aduse la cunostinta cetatenilor cu privire la asa zisele incasari “ilegale” de taxe de catre medicii de familie, dorim sa clarificam o serie de aspecte, numai prin raportare la cadrul legal in vigoare. Incepand din luna martie a anului 2010, conform Ordinului comun al ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 44/53/2010, toate serviciile medicale (cu exceptia urgentelor, a bolilor acute si subacute) vor fi acordate in baza unor programari, inclusiv cele finalizate cu bilete de trimitere catre alte specialitati sau examinari paraclinice (laborator, radiologie, ecografie,etc.).

 

In conformitate cu noul Contract-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate pentru anul 2010, cu incepere din aprilie 2010 Casa de asigurari recunoaste un numar de 20 de consultatii in medie pe zi, adica maximum 420 de consultatii pentru o luna cu 21 de zile lucratoare, inclusiv pentru consultatiile finalizate cu bilete de trimitere catre alte specialitati sau examinari paraclinice.

 

In conformitate cu art. 15 lit. f) din H.G. nr 262/2010 pentru aprobarea Contractului-cadru, orice furnizor in relatie contractuala cu casa de asigurari de sanatate, inclusiv cabinetele de medicina de familie, are dreptul sa incaseze contravaloarea serviciilor medicale la cerere, inclusiv pentru situatiile programabile, daca asiguratul solicita efectuarea serviciilor respective inaintea datei programate. Totodata, furnizorul are dreptul de a incasa contravaloarea serviciilor medicale care nu se deconteaza de casele de asigurari de sanatate din Fond, conform prevederilor legale in vigoare.

 

Astfel, trebuie avut in vedere ca art. 237 alin. 1 lit. m) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, precum si art. 17 alin. 1 lit. m) din Contractul-cadru stabilesc in mod expres posibilitatea asiguratilor de a solicita servicii medicale, fara a fi decontate din Fondul de asigurari sociale de sanatate. Or, un serviciu medical poate fi chiar si o consultatie la cerere.

 

Asadar, in considerarea dispozitiilor legale mai sus mentionate, pe deplin aplicabile la acest moment, pe de o parte, pacientii care solicita orice servicii medicale trebuie programati, in limita numarului de servicii recunoscute de casa de asigurari, data programarii depinzand de numarul de servicii medicale solicitate. Pe de alta parte, pacientii care solicita furnizarea acestor servicii medicale inaintea datei programate sau fara programare, trebuie sa achite contravaloarea acestor servicii medicale, iar furnizorul de servicii medicale are dreptul de a o incasa. Aceasta este singura concluzie care se impune, orice alta interpretare contrara fiind abuziva si de natura sa afecteze dreptul medicului de familie de a obtine contravaloarea unora dintre serviciile prestate si care nu sunt suportate din Fondul de asigurari sociale de sanatate. Dorim sa subliniem faptul ca in cazul in care pacientul solicita si achita furnizarea serviciului inaintea datei programate, in nici un caz nu se poate presupune ca este afectat dreptul pacientului de a beneficia de celelalte drepturi ce deriva din drepturile de asigurat ale pacientului: reteta compensata, bilete de trimitere catre alte specialitati, internare sau examinari paraclinice. Nu mai putin insa, calitatea de asigurat a pacientului ii da dreptul sa beneficieze de toate activitatile de suport.

 

Regretam ca in ultima perioada de timp, institutiile si persoanele competente au transmis raspunsuri repetat neclare de natura sa induca populatiei ideea ca este ilegala incasarea unei taxe pe consultatie (cu chitanta), in afara pachetului de servicii contractat cu casele de asigurari. Dupa cum am aratat anterior, o astfel de percepere de taxe aferente unor servicii medicale si mai ales a unor servicii medicale la cerere este perfect legala si, mai mult, face obiectul reglementarii din cuprinsul Contractului-cadru pe anul 2010.

 

Regretam lipsa de deschidere a CNAS, in situatia in care SNMF si FNPMF au solicitat repetat o intalnire in vederea clarificarii unor aspecte ramase incerte si emiterii unui protocol de aplicare a Normelor si Contractului-cadru pe anul 2010. Dar, mai ales, regretam repetarea acelorasi practici de manipulare a opiniei publice impotriva medicilor, vechi de zeci de ani, prin informatii trunchiate sau deformate, pentru a arunca pe umerii medicilor gravele disfunctionalitati ale sistemului medical.

 

 

 

Voteaza: 1 Stea2 Stele3 Stele4 Stele5 Stele (Nu a fost votat inca)
Se încarcă...

Un raspuns la “Medicii acuza CNAS de manipularea opiniei publice”

  1. Lambrino Nicoleta A spus:

    Bine venita reactia Federatiei Patronatelor si a Asociatiei MF.
    Asa trebuie sa reactionam la orice incercare cu iz securisto-comunist de manipulare a opiniei publice si dezbinare medic-pacient.
    Legea trebuie sa fie respectata.

Lasa un raspuns